پمپ دنده ای از انواع پمپ های جابجایی مثبت می باشند.

در این نوع پمپ ها در اثر ایجاد یک خلاء نسبی در محل تماس دنده ها سیال به داخل پمپ کشیده شده و در سمت دیگر با حبس شدن سیال بین دنده و پوسته فشار سیال افزایش می یابد و نهایتا سیال به سمت خروجی هدایت می شود

.پمپ دندهای در هردور گردش دنده ها مقدار ثابتی از سیال را پمپاژ می کند.پمپ های دندهای به دلیل درگیری دنده ها و مکانیزم حرکتی که دارند دارای خروجی متناوب یکنواخت و بدون پالس می باشد.

این پمپ ها دارای توانایی پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا هستند.در این نوع پمپ ها با تعویض جهت چرخش دنده ها ورودی و خروجی پمپ تغییر می کند که پر کردن یا تخلیه مخزن را بدون تعویض اتصالات میسر می سازند.به دلیل عدم وجود شیر در مسیر سیال نیازی به افزایش دور جهت غلبه بر اصطکاک نیست و بدین جهت این پمپ ها در دور های پایین کارایی و بازدهی خوبی دارند.از این رو جهت پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا و روغن ها و سوخت های مختلف بسیار مناسب می باشند ولی جهت پمپاژ سیالات دارای ذرات جامد مناسب نیستند.

پمپ  دنده ای به دودسته دنده داخلی و دنده خارجی تقسیم بندی می شوند که در هر دو نوع از یک چرخدنده محرک و یک متحرک استفاده می شود وتفاوت عمده دنده داخلی و دنده خارجی با هم در محل قرار گیری چرخدنده ها و محل حبس سیال است. در پمپ های دنده ای جابجایی سیال از طریق چرخش چرخدنده ها انجام می گیرد .

این پمپ ها جزء پمپ های خود مکش(Self Prime) می باشند و دارای قدرت مکش بسیار بالایی می باشند که امکان پمپاژ سیالات با ویسکوزیته کم متوسط و زیاد را فراهم می کند میزان دبی با توجه به دور و ساختمان داخلی پمپ قابل تنظیم می باشد و برای پمپاژ میزان دقیق از سیالاتی مثل اسید ها و بازها و پلیمر ها و سوخت و افزودنی های شیمیایی کاربرد دارند.و همچنین در شاخه ماشین ابزار در سیستم های هیدرولیک وسیستم های انتقال قدرت استفاده می شوند.

سایز بزرگ پمپ های دنده ای در دور های 650دور در دقیقه و سایز های کوچک آن در دور های 1450و یا 3000دور کار میکننداز دیگر محاسن پمپ های دنده ای می توان به طول عمر و کارکرد بالا پوشش طیف وسیعی از سیالات وقیمت پایین آن اشاره کرد .

پمپ های دنده خارجی غالبا جهت پمپاژ روغن در سیستم های انتقال قدرت و ماشین ابزار ها کار برد وسیعی دارند.