جک هیدرولیک وسیله‌ای است که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می‌شود. این نیرو سبب می‌شود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود.

روغن به پیستون استوانه بزرگ فشار می‌آورد و باعث بلند شدن بار روی استوانه (مثلا ماشین) می‌شود. مکانیزم کار ماشینهای جرثقیل ، و غیره نیز چنین می‌باشد که در عین سادگی ، کار مفید زیادی با بازده بالا انجام می‌دهد.

در ساختمان جک هیدرولیک از این واقعیت استفاده می‌شود که روغن تقریبا تراکم ناپذیر است و نیروی وارد بر خود را منتقل می‌کند.

فشار وارد بر پیستون کوچک عینا به پیستون بزرگ منتقل می‌شود و آنرا به طرف بالا می‌راند. کاربردهای جک هیدرولیک در بلند کردن ماشین‌آلات سنگین ، ماشینهای کمپرسور ، جرثقیلها ، پالایشگاهها ، حفاریهای زیر زمینی ، برج سازی و معماری ، کلیه وسایل نقلیه و غیره از خود این وسیله بسیار ساده و مفید یا مکانیزم کارش استفاده می‌شود.

جک هیدرولیکی یکی از ابزار پرکاربرد در صنایع مختلف به­ویژه صنایع مرتبط با ماشین‌آلات سنگین محسوب می­‌شود. در تعریفی ساده این جک سبب می‌شود که اجسام و بارهای مختلف بتوانند از روی زمین بلند شوند.

جک هیدرولیک استوانه کوچکی دارد که روغن موجود در آن تحت فشار نیرویی قرار گرفته و به دلیل تراکم‌ناپذیری روغن، این نیرو به استوانه بزرگ‌تر جک منتقل شده و سپس نیروی وارد شده با کمک پیستون استوانه بزرگ سبب بلند شدن بار می­شود.

ساختار جک هیدرولیک بسیار ساده است و به دلیل حجم کوچک و قدرت زیادی که ایجاد می­کند و همچنین سرعت قابل کنترلی که دارد بسیار پر کاربرد و موثر است.

جک های هیدرولیکی را به عنوان جک‌های روغنی نیز می­شناسند و دلیل آن هم می‌تواند روغن موجود در استوانه آن‌ها باشد که به عبارتی محرک جک‌ها محسوب می‌شود.

جک‌های روغنی در تناژ دو تن تا 100 تن ساخته می­شوند و در همه کارگاه­های صنعتی کاربرد دارند. در هنگام کار کردن با جک هیدرولیکی گاها ممکن است با عناوینی از قبیل جک بطری یا جک استوانه‌ای و… نیز رو‌به‌رو شوید که در واقع اسم‌های متفاوتی است که جک هیدرولیک را با آن می‌شناسند.

از عناوین دیگری که جک‌های هیدرولیکی را با آن می‌شناسند می‌توان به جک‌های روغنی بادی اشاره کرد. این جک‌ها با توجه به نامی که دارند عموما در خصوص وسایل‌نقلیه‌ای بکار می­روند که مجهز به یک مخزن کمپرسور هوا بوده و ساختار آن‌ها بر پایه هوا و هیدرولیک است.

جک‌های روغنی بادی نسب به جک‌های روغنی ساده قیمت بالاتری داشته و همچنین قدرت تولیدی آن‌ها نیز به مراتب بیشتر است. همانطور که می‌دانید برای حمل، جابه‌جایی و بلند کردن ماشین آلات سنگین مثل ماشین­های کشاورزی نیرویی فراتر از نیروی انسانی لازم است.

مدت زمان زیادی است که بشر متوجه شده می‌تواند برای سهولت در این امر از توان و قدرت هیدرولیک استفاده کنند. عموما در همه آپاراتی­ها و مکانیکی­ها برای حرکت دادن خودرو از روی چاله و یا جابه‌جایی تایرها از جک هیدرولیکی استفاده می­کنند. جک هیدرولیک در بیشتر صنایع کاربرد ویژه­ای دارد.

این تجهیزات علاوه‌بر اینکه در ماشین آلات معدنی و راه‌سازی، انواع بالابر و آسانسورها، کمپرسی­ها، لیفتراک استفاده می­شود در بخش­های مهمی مثل پالایشگاه­ها، حفاری­ها، برج سازی و … نیز مورد استفاده کاربردی قرار می‌گیرد. از دلایل اهمیت استفاده از جک هیدرولیک می‌توان به شکل و ساختار تقریبا ساده به همراه قدرت بسیار زیاد آن اشاره کرد

. به همین دلیل است که این وسیله در صنایع مختلف از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. با توجه بازه گسترده استفاده از جک هیدرولیک در صنایع مختلف این قطعه در انواع و قطر­ و اندازه متفاوتی تولید می‌شود.